torsdag 5 juni 2014

Familjen

Hej på er.

Idag är det torsdagen den 5 juni 2014.

5/6-2014

Idag har vi tittat på en film om familj och släkt.




Min mammas mamma är min mormor.
Min pappas mamma är min farmor.
Min mammas pappa är min morfar.
Min pappas pappa är min farfar.
Min mammas syster är min moster.
Min pappas syster är min faster.
Min mammas bror är min morbror.
Min pappas bror är min farbror.
Min mosters barn är min kusin.
Min farbrors barn är mina kusiner. 
Min mans mamma är min svärmor.
Min mans pappa är min svärfar.
Min systers man är min svåger.
Min brors fru är min svägerska. 
Mitt barns son/dotter är mitt barnbarn.

Prepositioner
Tavlan hänger väggen.
Klockan hänger väggen över dörren.
Jag står framför klassen.
Jag står bakom Souad.
Jag står bredvid bänken.
Jag står mellan Mohammad och Omar.


Glöm inte GRATIS konsert med Johan Boding på Sandgrundsudden i Karlstad klockan 20:30 (halv nio) ikväll (5/6)









Trevlig helg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar